
9. The MM posting of June 20, 2004 by "DB" criticized a NY Times review of 

Bill Clinton's book. The critique relied, in part, on an item from Senator 

Clinton's book which said the Times only ran a "few paragraphs" about the 

1995 report to the RTC by Pillsbury, Madison & Sutro. Were you DB? If so, 

did you check to see whether the "few paragraphs" statement was 

accurate? (The Times ran 4 pieces about the PMS report, including a lengthy 

piece in July 1995 based on a draft of the PMS report, another piece on the 

final PMS report ---which was virtually the same report as the draft --- at 13 

paragraphs, and two more pieces in late February and early March 1996 

about an addendum to the PMS report.)  
 
Yes, I did write the Media Matters item about Michiko Kakutani’s reviews of books by 
Bill and Hillary Clinton. 
  
The point of the item was that the New York Times, in critically reviewing the Clintons’ 
books, failed to note that both books contained passages critical of the Times’ reporting.  
This point was made perfectly clear in the very first sentences of the Media Matters post, 
as well as in its headline: 
  

New York Times' Kakutani twice failed to note Clintons' criticisms of the 

Times 
  
In her New York Times review of Hillary Rodham Clinton's memoir, Living 

History, Michiko Kakutani failed to inform readers that the book contained 
information contending that The New York Times' reporting on the so-called 
Clinton scandals was false and wrong. Kakutani made similar egregious 
omissions in her June 20 New York Times review of President Bill Clinton's 
memoir, My Life. 

  
As you can see, the point of our item was Kakutani’s failure to inform readers that the 
books she critically reviewed had criticized her employer.  We were noting the 
undisclosed conflict, not passing judgment on the validity of the Clintons’ criticism.  
Naturally, in doing so, we had to note that criticism of the Times. 
  
Having said that, I cannot let your defense of the paper’s coverage of the Pillsbury report 
pass without response, which I hope you’ll share with your co-author. 
  
You write “The Times ran … a lengthy piece in July 1995 based on a draft of the PMS 
report.”  This is true, but – as you surely know, since you co-wrote the article – that piece 
suggested that the Clintons were guilty of wrongdoing.  The article, headlined 
“Documents Show Clintons Got Vast Benefit From Their Partner in Whitewater Deal,” 
began: 
  

From the moment questions about the Whitewater real estate venture began 
arising nearly three years ago, the main defense by President Clinton and his wife, 



Hillary, has been that they lost money on the ill-fated deal and were personally 
liable for its extensive bank loans. 
But newly available documents -- including the first completed independent 
review of Whitewater, prepared for a Federal agency by a law firm -- cast both 
positions in a new light. 
The review shows that the Clintons' partner in the deal, the owner of an Arkansas 
savings and loan association whose failure cost the Federal Government $60 
million, shielded them, to an extent far greater than previously reported, from 
paying their half of Whitewater's losses. 
From 1980 to 1986, that partner, James B. McDougal, advanced the Whitewater 
venture the $100,000 it needed to avoid a messy default on its bank loans, while 
the Clintons, half-owners of the corporation, contributed nothing, the report says. 

  
Coming in at more than 1,700 words, the article painted the Pillsbury report as a damning 
one, rather than a vindication of the Clintons.  Indeed, it wasn’t until the article’s 23rd 
paragraph – more than 900 words into the article – that the first piece of exculpatory 
information was listed: 
  

The report said investigators could not determine "how much, if anything, the 
Clintons knew about the McDougals' advances to Whitewater." It explicitly 
supports the Clinton's oft-repeated assertion that they were "passive investors" in 
Whitewater and had little role in its financial management until 1988. 

  
That paragraph was immediately followed by more insinuations of wrongdoing: 
  

But it includes some newly available documents showing that the chaotic finances 
of Whitewater did occasionally require the earlier attention of the Clintons. Taken 
together, those documents suggest that the couple could have had reason to 
suspect that the venture was failing to pay its bills. 

  
Buried at the end of the article – nearly 1,600 words in – you finally acknowledged “The 
report offers no evidence that Mr. [James] McDougal benefited from his relationship with 
Mr. Clinton.” 
  
Mrs. Clinton’s reference to the “few paragraphs” of Times coverage of the report in 
Living History might reasonably be construed as a reference to the “few paragraphs” 
devoted by the Times in its reportage on one report to the actual news in it: that it 
exonerated the Clintons of wrongdoing.  
  
The Wall Street Journal, by contrast, had reported three weeks earlier that the report 
vindicated the Clintons.  The Journal article, headlined “Clintons Are Vindicated in New 
Report On Collapse of Madison Guaranty S&L,” began: 
  

A long-awaited report on the collapse of Madison Guaranty Savings & Loan 
corroborates most of President and Mrs. Clinton's assertions about their 
Whitewater real-estate investment. 



  
The report to the Resolution Trust Corp. is noteworthy because White House 
aides were upset when the agency retained Jay Stephens, a Republican critic of 
the president, to prepare an analysis of civil liability stemming from Madison's 
collapse. 

  
The Journal went on to note that the Pillsbury report “largely confirm[ed]” then-First 
Lady Hillary Clinton’s accounts of her role in Whitewater, and that the report verified the 
Clintons’ statements about their Whitewater losses. 
  
To sum up: Nearly three weeks after the Wall Street Journal reported that the Pillsbury 
draft report “vindicated” the Clintons, your July 1995 article depicted the report as a 
figurative, if not literal, indictment of the Clintons.  
  
As such, it seems odd that you would cite that article in defending the Times from 
charges that it downplayed the exculpatory report.  It is, instead, Exhibit A in support of 
those charges. 
  
The next month, August 1995, a Times editorial also used the Pillsbury report to paint a 
damning picture of the Clintons’ involvement in the Whitewater deal. 
  
Then, on December 24, the Times buried on page 12 a report by Stephen Labaton that 
“the Resolution Trust Corporation has decided not to sue President Clinton or his wife for 
losses that the Whitewater land venture caused an Arkansas savings and loan association 
that collapsed six years ago.”  Coming four days after the RTC decision had been made 
public, and buried 12 pages into the Christmas Eve edition of the Times, even this article 
took pains to avoid portraying the report as good news for the Clintons: 
  

While the report was hailed by both the Clintons and Democrats in Congress as a 
complete exoneration of the First Family, it is not expected to have any effect on 
the significantly broader investigation of the President, Mrs. Clinton and Madison 
Guaranty being conducted by the Whitewater independent counsel, Kenneth W. 
Starr. 

             
[…] 
  
The report noted that its authors had been unable to interview a number of 
important witnesses, some of whom have been cooperating with the Whitewater 
independent counsel. It said its conclusions did not demonstrate that the 
transactions at issue "have been proved legitimate or that the evidence exonerates 
anyone; it simply means that no basis has been found to sue anyone, or in some 
instances that litigation would not be cost-effective." 

  
Again, it seems odd to tout this article as a defense against charges that the Times 
downplayed the exculpatory report.  It is also worth noting that these two Times articles 
both failed to mention the fact that, as the June 1995 Journal article put it, “The report to 



the Resolution Trust Corp. is noteworthy because White House aides were upset when 
the agency retained Jay Stephens, a Republican critic of the president, to prepare an 
analysis of civil liability stemming from Madison's collapse.” 
  
The other articles you reference are similarly unpersuasive as evidence that the Times 
gave the report its due.  The February 1996 article checked in at fewer than 500 words 
and was placed on page 18; the March 1996 report ran on page 25.  This last article 
finally did include a somewhat detailed description of exculpatory conclusions.  But 
given that it appeared roughly nine months after the Wall Street Journal reported that 
Pillsbury “vindicated” the Clintons, it seems bizarre to point to the March 1996 article as 
evidence that the Times gave the report its due. 
  
It is also important to keep in mind just how much total coverage the Times was devoting 
to Whitewater at the time.  The newspaper’s downplaying of the RTC report came during 
a lengthy period when the Times may as well have been called the Whitewater Times.  A 
search of the Lexis-Nexis database of Times articles yields 58 results mentioning 
“Clinton” and “Whitewater” in December 1995 alone.  While the RTC article the Times 
ran that month was stuck on page 12 of the Christmas Eve edition, the Times ran front-
page Whitewater articles on December 9, 12, 15, 16, 19, 21, 22, and 23.   
  
And what ended that impressive late December run – front-page Whitewater articles on 
three consecutive days, and four days out of five?  The Times’ December 24 article about 
the RTC’s decision not to sue the Clintons, which was banished to page 12.  After 
relentlessly hyping Whitewater, the Times couldn’t find room on its front-page for its 
(belated) report on the RTC decision.  The paper did, however, make room for a human-
interest story headlined “For Clergy, Christmastime Means Overtime.” 
  
Surely this critique cannot surprise you.  Media critics have long noted the Times’ curious 
handing of the Pillsbury vindication of the Clintons.   
  
For example, the September/October 1996 edition of the Columbia Journalism Review 
contained a review of Gene Lyons’ Fools For Scandal: How the Media Invented 

Whitewater.  In the review, CJR founding editor James Boylan explained: 
  

A representative example of Lyons's approach is his critique of the Times' 
coverage of the reports prepared by the law firm of Pillsbury Madison & Sutro for 
the Resolution Trust Corporation to determine whether anybody should be sued as 
a result of Whitewater or the troubles of the two institutions with which it was 
entangled, Madison Guaranty Savings & Loan and the Rose Law Firm. The 
findings turned out to be so unexpectedly favorable to the Clintons that the 
administration has seized on the reports as exoneration. 
The first of these reports, made available in the summer of 1995, was seen in the 
Wall Street Journal's news columns as "[corroborating] most of the President and 
Mrs. Clinton's assertions about their Whitewater real estate investment." No such 

thing in the Times, where a story of 1,762 words, signed by Gerth and 

Engelberg, found that the major point of the report was not exoneration but 



the disparity of investment in Whitewater between the Clintons and their 

partner, James B. McDougal, a difference of some $ 116,000 in a total outlay 

of $ 200,000 that the headline writer called a "Vast Benefit." Only 

somewhere past the twentieth paragraph did the story say that the report 

supported the Clintons' claim that they were "passive investors" in 

Whitewater, and by implication McDougal's victims. 
A supplemental Pillsbury report issued in December 1995 received similar 
treatment. The Times story, by Stephen Labaton, said that the RTC had 

decided not to sue to recover losses caused by Madison Guaranty, but it 

conspicuously omitted the report's conclusion that the Clintons had little or 

no control over the Whitewater enterprise. 
When he comes to the final Pillsbury report, issued in February 1996, Lyons is 
guilty of an omission. He does not seem to be aware of the reasonably well-
balanced story by Neil A. Lewis in the Times of March I. Moreover, Lyons 
wrongly states that there was no mention in any newspaper of the report's 
conclusion that Hillary Clinton earned at best $ 20 a month from representing 
Madison Guaranty. Lewis included this fact. 

Not until June 1996 -- too late for Lyons to include -- did a Times news story, 

under the byline of Stephen Labaton, unambiguously state that the "report 

found no evidence that President Clinton, Hillary Rodham Clinton or others 

had been involved in improperly diverting money from an ailing savings 

association into the Whitewater land venture." But that statement was 

tucked into a story that was designed largely to undermine the findings of the 

report. Labaton quoted a letter from Kenneth W. Starr, the Whitewater special 
prosecutor, to an unnamed person quoting an unnamed deputy as saying, "We 
would not agree with all their conclusions. We do have some facts that they 
apparently did not have." Labaton found in this "a tantalizing new clue about the 
direction of [Starr's] secretive inquiry." Overall, Lyons is persuasive on this 

topic, and he makes a convincing case as well that Times coverage of the 

Senate Whitewater hearings was unbalanced in favor of the accusers. 
(Emphasis added) 
  

On April 1, 1996, New York Times columnist Anthony Lewis: 
  

On Whitewater, it is time to follow Al Smith's advice: "Let's look at the record." 
For there is a record, the reports of a detailed and dispassionate investigation. And 
practically no one has read those reports. 
The investigation was ordered by the Resolution Trust Corporation, the 
Government body for failed savings and loans, and done by the respected San 
Francisco law firm of Pillsbury Madison & Sutro. Several volumes were 
published in 1995, the last on Dec. 28. After billing records turned up in the 
White House, the investigation resumed; a further 164-page report was submitted 
on Feb. 25. 
The reports examine charges against President and Mrs. Clinton in exhaustive 
detail -- and find one charge after another to be without substance. 
  



[…] 
Those and many other findings are each backed by a painstaking statement and 
analysis of the evidence. Reading the reports, one is struck by the triviality of the 
long-ago events at issue -- and by the detachment and clarity with which they are 
examined. 
It is a different world from the conspiracy theories and smears of Senator Alfonse 
D'Amato and his Whitewater committee hearings. Which is no doubt why 
Republicans have done their best to see that the Pillsbury reports get no attention. 
Though they were transmitted to the committee, they have not been published in 
the usual pamphlet form. The last, of Feb. 25, has not been released by the 
D'Amato committee at all but was made available by a House Democrat, Henry 
Gonzalez. 

The press, too, has a responsibility for the fact that hardly anyone knows 

about the findings of the Pillsbury investigation. Newspapers have paid scant 

attention to the reports. It is as if they had an investment in the existence of a 

scandal. 
It is time for the press to apply to the Whitewater charges the journalistic 

principles of skepticism and fairness. A good way to begin is to look at the 

findings of the Pillsbury investigation. 
  

Though Lewis did not single his own newspaper out for criticism, it is difficult to read his 
column as anything but an indictment of the New York Times, the Washington Post, and 
other media that relentlessly peddled tawdry tales about Whitewater while downplaying 
exculpatory evidence. 
  
Nor was Lewis alone in voicing such concerns.  Los Angeles Times reporter David Shaw 
added on April 18, 1996: 
  

[A]lthough the media have published and broadcast story after story on the 
various charges of wrongdoing leveled at the President and Hillary Rodham 
Clinton on Whitewater, the media paid relatively little attention to an independent 
investigation done on the affair by the law firm of Pillsbury, Madison & Sutro for 
the Resolution Trust Corp. 

  
  
 


